2019-01-06 18:55:52

Együtt az eredményes hazai szépségszalonokért - a sikeres munkáltatói márka kialakítása I. rész

A szépségipar egy kisvállalkozókra épülő iparág, “mindenki” vállalkozó akar lenni, ezért egyre nehezebb szalon üzemeltetőként sikereket elérni, ha a csapat alkalmazotti pozícióban dolgozik. Cikkünkben adunk néhány tanácsot, a szimpatikus, meggyőző munkáltatói márka kialakításához.

Munkáltatói márka kialakítása a szépségiparban

Régen lejárt az az idő, amikor a munkáltató könnyedén sakkban tarthatta az alkalmazottait elbocsátással vagy bérlevonással fenyegetőzve.
Ma olyan szintű munkaerőhiány van a szépségiparban, hogy gyakran még a kevésbé agilis és tehetséges alakalmazottakat is kénytelenek vagyunk megtartani, mert félünk, hogy nem találunk mást.

Szemléletváltás a szépségiparban

Teljes személetmód váltásra van szükség, ha azt szeretnénk, hogy hosszú távon is hűségesek legyenek a dolgozók, illetve, ha könnyedén szeretnénk új munkaerőhöz jutni.

Fordult a kocka.

Ma már nem az a mérvadó, hogy mit akar a munkaadó, hanem az, hogy mit akar az alkalmazott. Ezt pedig némi tudatos stratégiával remekül ki is tudod használni tulajdonosként!

Ha olyan munkaadóvá válsz, aki képes valódi munkavállalói élményt biztosítani, akkor sok kockázattól és nem várt felmondástól kímélheted meg magad.
Arról nem is beszélve, hogy alkalmazottaid ezentúl önszántukból követik majd az utasításaidat és nem azért, mert félnek a negatív következményektől.

A munkavállaló boldogságának a kulcsa a Tiéd is!

Egy 2015-ös Randstad kutatás szerint azok a cégek, amelyek az őszinte és hiteles munkaadói márkájuk során boldogan tartják a munkavállalóikat, 10 százalékkal kevesebbet költenek bérekre, 28 százalékkal kisebb a fluktuációjuk és 46 százalékkal kevesebbe kerül számukra egy pozíció feltöltése.

Első lépés: elemezd a jelenlegi helyzetet

Mikor végeztél utoljára felmérést az alkalmazottaid között?

Mikor kérdezted meg tőlük utoljára, őszintén, hogy miért szeretnek nálad dolgozni vagy miért nem?

Ha félsz, hogy nem vállalnák a véleményüket, akkor töltesd ki anonim a kérdőívet, amit készítesz. Viszont a legtöbb esetben, ha egy alkalmazott látja azt, hogy a vezetőség valóban nyitott a problémákra és tényleg érdekli a dolgozók véleménye, akkor sokan szívesen el is mondják azt.

Készíts magadnak statisztikát! 

  • Ki, milyen régóta dolgozik nálad?

  • Mennyi a fizetésük, és ez mennyit emelkedett/csökkent a nálad töltött idő alatt?

  • Átlagosan hány órát dolgoznak?

  • Van-e olyan, akiről feltételezed, hogy hamarosan tovább fog állni?

  • Kinek, mi az erőssége a szolgáltatások közül?

  • Írd le egyesével, hogy kinél, milyen rossz tulajdonságon vagy viselkedési mintán kellene változtatni.

  • Fogalmazd meg magadnak, hogy mik a legfőbb problémáid az alkalmazottaiddal

  • Írj listát arról, hogy mit nyújtasz jelenleg a dolgozóknak

bwnet_online_idpontofoglalo_program_munkaltatoi_marka_szepsegipar_szalonmarketing_alkalmazottak_motivacio

Figyelem, mint béren kívüli juttatás

A munkavállalók jelentős százaléka gondolja úgy, hogy a vezetőség nem figyel rá kellőképpen. Te tudod, hogy mik pontosan a dolgozóid igényei? Hogy mi zavarja őket munka közben? Mi motiválja őket?

Apró figyelmességekkel (pl. egy új munkaruha, finomabb személyzeti kávé, ajándék szabadnap stb), óriási változásokat érhetsz el az alkalmazottak hozzáállásában.

A jó fizetés nem minden :)

A leszúrás csapdája

Te mit teszel, ha az alkalmazottad nem úgy cselekszik, mint ahogy szeretnéd? Akár több alkalommal is? Megmondod neki, hogy rosszul csinál valamit? Esetleg még le is szúrod érte?

Amikor a főnök, tulajdonos nemtetszését fejezi ki, méghozzá szidás formájában, akkor nem tesz mást, mint egy haragos szülő szerepét magára öltve próbálja fegyelmezni az engedetlen gyerekét.

A dolgozóból ez pedig ki is hozza a duzzogó gyermeki ént, és daccal, belső feszültséggel válaszol, ami egyáltalán nem segíti a hosszútávú sikeres munkátokat.

Tehát érdemes ilyen helyzetekben inkább megoldásfókuszú kommunikációt alkalmazni:

Minden reggel később érsz be, ezért a reggeli vendégeid állandóan várnak rád. Mit tudnánk tenni, hogy neked se kelljen idegeskedned és a vendégek se sérüljenek?

Ha az alkalmazottad azt látja, hogy nem csak a saját akaratodat akarod átvinni rajta, hanem figyelembe veszed az ő szempontját is, akkor sokkal szívesebben alkalmazkodik majd.

Az Y generációt többet akar, mint egy egyszerű béremelés

A tudatosabb generáció már szeretne részt vállalni a szalon sikeréből, dönteni, vagy legalábbis érezni, hogy hatással van munkája a szalon folyamataira, eredményeire.

Igényli a felhatalmazást, a bizalmat és ezen keresztül a fejlődést is. Ha pedig ezt nem kapja meg, akkor bizony tovább áll. Vond be a döntéshozatalba őket!

Kérd ki a véleményüket, ha változtatni szeretnél valamin.

Varázsmondatok az Y generációnál, amit bármikor bevethetsz:

  1. Biztosan meg tudod oldani, bízom benned.

  2. Nekem fontos, hogy jól érezd magad munka közben, hogyan tudok ebben segíteni?

  3. Kérlek, segíts dönteni!

 

bwnet_online_idpontofoglalo_program_munkaltatoi_marka_szepsegipar_szalonmarketing_alkalmazottak_motivacio
Munkáltatói filozófia és közös értékek

Csapatépítés szempontjából, és annak érdekében, hogy az alkalmazottaid tudjanak kapcsolódni valamihez, nagyon fontos, hogy megfogalmazd a saját filozófiádat.

Írd le, hogy mit tartasz fontosnak a szalonnal kapcsolatban, mi számít értéknek neked, mit szeretnél nyújtani a vendégeknek és a dolgozóknak.

Mik azok az értékek, amikkel kiemelkedtek a konkurencia közül? Egy nyilvánosan megosztott és a kommunikációdban is aktívan használt munkáltatói filozófiával felemelheted a dolgozóidat!

Például:

  • A mi szalonunkban dolgoznak a legmagasabb szinten képzett sminktetoválók.
  • A mi fodrászainknak a vendég az első.
  • Nálunk valódi egyéniségek dolgoznak az igazán személyreszabott vendégélményért.

A fenti példák lényege, hogy ezekkel tudat alatt is azonosulni fognak az alkalmazottak, ha sokat hallják őket, és még büszkék is lesznek rá.

Viszont fontos, hogy a filozófiád őszinte legyen, ne találj ki olyan dolgokat, amik egyáltalán nem jellemzőek a csapatodra vagy rád, csak azért, mert jól hangzik.

A verseny buktatói és előnyei

Sokszor látom azt, hogy úgy probáljátok motiválni az alkalmazottakat, hogy versenyeztetitek őket egymással. Van olyan verseny is, amit nem szándékosan hirdetsz meg: pl. ha látják egymás forgalmát és következtetni tudnak egymás fizetésére.

Ez a típusú verseny csak nagyon kevés alkalmazottra van igazán jó hatással, de a csapatszellemre biztosan nem!

Hiszen így a versengő típusok motiváltak és többet termelnek, ellenben a többiek egyre rosszabbul érzik magukat, ha lemaradnak és egy idő után “minden mindegy” állapotba kerülnek. Ráadásul még ellenszenv is kialakul bennük a jól versenyző kollégákkal szemben. Tehát a csapaton belüli verseny csak nagyon ritkán sül el jól hosszútávon.

Versenyeztesd inkább őket saját magukkal!

Állíts fel egyedi célokat nekik, és nem kell, hogy lássák egymás eredményeit. Haladjatok előre apró lépésekben. Ha valaki eddig egyetlen terméket sem adott el, akkor állítsatok fel pici célokat, pl. havi 2 terméket, aztán ezt növeljétek.

Ha valaki átlépi a saját határait, akkor azt igenis jutalmazni kell!

És vedd figyelembe, hogy a pénz ritkán elég motiváló erő! Adj nekik inkább valamit, amire nagyon vágynak. Ehhez természetesen ismerned kell az alkalmazottaidat.

Egy szabadnap, egy mozijegy, egy kozmetikum, bármi lehet jó ajándék, amire az illető vágyik, és ebből azt is látni fogja, hogy valóban törődsz vele.

 

BWNET online időpontfoglaló program - Ingyenes próbaverzió

10 napig ingyen kipróbálhatod! (Kattints!)

Nincs kötelezettség, ha a 10 nap elteltével úgy döntenél, mégsem szeretnéd használni a BWNET online időpontfoglaló programját, vagy még gondolkoznál rajta, akkor örülünk, hogy kipróbáltad, és nincs semmi kötelezettséged, további tennivalód.
 

Próbáld ki és válaszd szalon csomagunkat, mert szalonoknak kedvezményes ajánlattal készültünk!

Figyelem! A cikk két oldalas, a következő oldalon folytatódik, ha szeretnéd folytatni az olvasást, kattints tovább!

 

Kövess minket Facebookon is!